Friday, August 17, 2012

En bombe eller fyrværkeri – uddannelse bliver aldrig det samme


Et skraldende drøn! En bombe? Et fyrværkeri? Bomben ødelægger og fyrværkeriet giver energi. Alle os, der arbejder med at udvikle andre mennesker, har hørt et drøn. Uddannelse bliver aldrig det samme, og vi kan hver især vælge om det var en bombe eller et fyrværkeri, vi hørte. Jeg har hørt fyrværkeriet, og der synes at åbne sig en ladeport af muligheder for ny læring.

Jeg tror også, at vi alle har hørt noget af fyrværkeriet. Du har sikkert anvendt YouTube, Google eller Facebook til at lære en eller anden praktisk ting. Lært en ny opskrift, samlet viden til et foredrag eller fået venners bidrag til, hvordan de har løst et eller andet problem. Vi er begyndt at lære på en ny måde.

Læring er under meget stor forandring, uddannelsesafdelinger (T&D) er på vej ud og  deltagerne vender traditionelle kurser ryggen. Samtidig er kvaliteten af den Internetbaserede læring hastigt stigende, og meget let tilgængelig.
Nye og ”frække” begreber dukker op: Uformel og mobil læring, ”community of practice”, ”collaboration”, netværkslæring, MOOC (”Massive, Open, On-line Courses”), virtuel undervisning, PKM (Personlig vidensledelse), ”Blended learning 2.0”, webinarer og ”Flipped classroom”, for blot at nævne nogle få -  og alt sammen gratis og tilgængelige, når du har brug for dem. Her er det helt store fyrværkeri.

Hertil kommer, at disse nye begreber næsten alle bæres frem af de Internet relaterede sociale medier: Ex. Google, Yammer, Twitter, Evernote, Facebook, Skype, Pinterest, YouTube, Slideshare, TED og mange flere – alt sammen pakket fint ind i en smartphone eller en tavlecomputer.

Det tjener til, at vi nu kan lære ”just-in-time”, og ikke når det passer udbyderen af kurser og dække de læringsbehov, som er vigtige for de opgaver, som vi netop nu skal løse på jobbet. Det synes rigtigt og billigt - Læring bliver arbejde og arbejde bliver læring.

DER ER INGEN VEJ UDENOM - SOM HR-FAGFOLK MÅ VI LÆRE AT ARBEJDE MED DISSE OG MANGE ANDRE NYE LÆRINGSBEGREBER.

Og derefter skal vi kunne sælge det til ledelsen som værdiskabende for forretningen.  Noget som vi aldrig er blevet dygtige til med de traditionelle kurser.

No comments: