Jeg har i Myers-Briggs-sprog en typeprofil, som hedder ENTP
(Hvis du går ”kold” pga. brugen af bogstaverne, så se nederst i teksten, hvor
der er link til en lille forklaring). Det betyder, at jeg er ekstrovert,
intuitiv, tænkende og tilpassende.
Nu ved jeg også, at 69,2 pct. af min slags har en Facebook-konto. Hvis
jeg nu havde været en ISTJ-type (Introvert, sansende, tænkende og vurderende),
så ville kun 51,6 pct. af min type
have en Facebook konto.
CPP i Palo Alto har gennemført en undersøgelse vedr. brugen
af Facebook, LinkedIn og Twitter set i forhold til MBTI-typer. Det er
interessant læsning. Det forklarer bl.a. hvorfor jeg ikke skal regne med, at
min svigerdatter, som er ISFP (introvert, sansende, følende og tilpassende) er
ret aktiv på LinkedIn. Kun 13 pct. af hendes ligestillede er nemlig det.
Hvorimod den profil, som de fleste ledere på højere niveau besidder, ENTJ
(Ekstrovert, intuitiv, tænkende og vurderende), kommer ud med 53,9 pct. på
LinkedIn.
I det hele taget er ekstroverte mere aktive på sociale
medier end introverte, hvilket slår mest igennem på LinkedIn. Det viser sig
også at F-profiler (følerne) er mere aktive udenfor arbejdstiden, specielt når
de browser, interagerer med hinanden eller deler personlig information.
Vi kan
blive meget bedre til at dele viden
Drejer det sig om at dele faglig information på Facebook, så
skal forventningerne dæmpes noget. 13 pct. af ekstroverte deler med andre og kun 7 pct. af F’erne gør
det. Nogenlunde samme procenter fremkommer, når det drejer sig om at samarbejde
via Facebook. Der er klar tendens til at LinkedIn anvendes mere til deling af
faglig viden. Her er det 17 pct. af de ekstroverte og 8 pct. af de introverte.
Men alligevel ikke imponerende, og noget lavere end for deling af personlig
information.
Andre konklusioner, som kan drages:
Introverte kan udnytte mulighederne i specielt LinkedIn
meget mere end tilfældet er nu. Det samme gælder, men i mindre grad, for
sansende typer.
Alle typer kan udnytte Twitter langt mere. Dog er det helt
lave brug at finde hos ISFP og ESFP, hvor kun 1,6 pct. bruger Twitter. Generelt er der flere intuitive end
sansende der anvender Twitter (11, 7 pct. mod 8 pct.), hvilket nok ikke kan
undre p.g.a. det begrænsede antal bogstaver, som kan benyttes på Twitter.
Hvis du i forvejen er bekendt med MBTI-typeprofilerne, så
kan du finde det interessant at gå på opdagelse på inforgrafen. Gå til www.cpp.com (linket virker ikke, men skriv i
URL-linien) hvor adgang til inforgrafen findes på forsiden.
Her kan du finde hvordan netop personer med din profil
anvender Facebook, LinkedIn og Twitter. Dog er tallene for Twitter så små, at
de skal tages med et vist forbehold.
Er du ikke bekendt med MBTI, så kan du finde en kort
beskrivelse HER.
Eller søg selv en beskrivelse af de 16 profiltyper. Der findes mange
alternativer.
Om undersøgelsen:
Firmaet bag undersøgelsen CPP, Consulting Psychology Press,
er distributører af MBTI i USA, og var dem vi i Dansk Arbejdsgiverforening
tilbage i 1990 erhvervede de danske rettigheder fra. De har ved denne undersøgelse
indhentet data fra 1800 brugere af MBTI.
No comments:
Post a Comment