HR
ses ikke som frontløber i anvendelsen af sociale medier
Men så kan medarbejderne heldigvis selv, viser det sig i en
undersøgelse, der også viser en pæn stigning i anvendelsen af sociale medier,
brug af de mobile teknologier og med store forventninger til ”the cloud”.
Hovedkonklusionerne af undersøgelsen er, at de fleste virksomheder
anvender sociale medier; men de anvender ikke ret mange ressourcer på det. Til
gengæld forventes det, at anvendelsen vil øges meget i fremtiden. Det opleves,
at der er et godt udbytte af mobile ”devices”, medens brug af ”the cloud” mere
er noget, der forventes meget af i fremtiden, end det er aktuelt lige nu.
Det er også generelt, at de virksomheder, der ikke har valgt
at anvende de nye teknologier, mangler viden og kompetence indenfor området.
En interessant konklusion er endvidere, at meget få
virksomheder anvender mere end 100.000 kr. på sociale medier. Alligevel har
medarbejderne så selv besluttet at tage deres privat ejede ”devices” med på
arbejdet. Det sker i 2 ud af tre virksomheder.
Social Semantic har igen i år gennemført en undersøgelse af,
hvordan dansk erhvervsliv forholder sig til sociale medier. Desuden har de også
i år undersøgt brugen af mobile teknologier og ”the cloud”.
Undersøgelsen forsøger at finde tendenserne indenfor
forskellige af virksomhedens funktionsområder bl.a. HR og personaleudvikling
samt ledelse og organisation. Der spørges forholdsvist bredt til disse områder,
og derfor er svarene også ganske brede.
Lave forventninger
til HR’s bidrag i forhold til eksterne faktorer.
HR oplever selv, at de har fået ganske meget mere
gennemslagskraft i virksomheden ved anvendelsen af de sociale medier. Ledelsen
ser, interessant nok, ikke ser det store potentiale i brugen.
Igennem flere år er der af HR-eksperter blevet peget på, at
HR er nødt til at forholde sig til virksomhedens eksterne verden, ikke mindst
kunder, for at kunne være værdiskabende. Undersøgelsen understreger desværre HRs
traditionelle mangel på arbejde med disse eksterne aktorer. HR er det område,
hvor der hersker de laveste forventninger til at være værdiskabende via sociale
medier i forhold til virksomhedens eksterne forhold.
Omvendt er det også den funktion, der forventer det største
bidrag til værdiskabelsen internt i virksomheden. Mellem 18 og 27 pct. mener,
at anvendelsen af sociale medier har givet udbytte, som begrænses til HR-arbejdsområder
indenfor rekruttering og udvælgelse. Dette afspejles også i hvilke platforme, der
anvendes indenfor HR: LinkedIn, Facebook, Twitter og blogging, som fungerer
godt til netop rekruttering og udvælgelse.
HR ses ikke som de
ansvarlige for sociale medier
Der har været fortalere for, at HR skulle tage initiativ til
at påtage sig ansvaret for den interne anvendelse af de sociale medier. Men kun
i to pct. af virksomhederne er
dette tilfældet. I langt de fleste tilfælde peges på marketing/salg eller
PR/Kommunikation som dem, der bør tage ansvaret.
Også antallet af personer der er involveret i at skabe værdi
ved anvendelse af sociale medier har meget tilbage at ønske. Kun ca. 20 pct.
har mere end 10 personer i denne kategori. Halvdelen anvender mindre end fem
ugentlige timer på værdiskabelse.
For et par års siden rasede diskussionerne om restriktioner
i tilgangen til sociale medier i virksomheden, og i den forbindelse også om der
skulle udarbejdes specielle politikker for området. I dag har 89 pct. adgang
til alt på Internet og kun 22 pct. har udarbejdet guidelines, medens 40 pct.
ikke mener at det er nødvendigt.
Op mod 20 pct. har ingen forventninger til, at HR kan
bidrage ved brug af sociale medier, og kun 30 pct. har identificeret værdi ved
anvendelse til læring, vidensøgning og deling af viden. Indenfor det
ledelsesmæssige område mener mellem 24 og 34 pct., at der ikke vil være værdi
ved anvendelse af sociale medier. Ganske tankevækkende.
Undersøgelsen er baseret på svar fra 2742 respondenter fra
danske virksomheder.
No comments:
Post a Comment