Mere end 30 minutter om dagen
Social Business Learnings
årlige undersøgelse viser, at vi (næsten) alle anvender sociale medier. Lidt
under halvdelen af os mere end 30 min. om dagen, men med næsten enøjet fokus på
Google’s søgemaskine, Facebook og LinkedIn. Det mest hyppige er dog 10 – 20
minutter om dagen. Der er et stort potentiale for øget anvendelse, og også
forventning om dette.
90 pct.
bruger Google dagligt – dobbelt op
Ni ud af ti svarer, at de
anvender Google søgemaskine dagligt, og 57% at de anvender
sociale netværk som Facebook og LinkedIn dagligt. Det er dobbelt op fra
for et godt år siden, hvor tallet var 30 pct. De væsentligste formål med at
anvende sociale medier handler om at skabe sociale forbindelser og at opnå ny
viden. Mellem 80 og 90 pct. giver udtryk for det, hvilket er en pæn stigning
fra ca. 50 pct. ved forrige undersøgelse.
Nytten er blevet mere åbenbar.
Men der er alligevel lang vej: Vi har mange tusinde sociale medier til
rådighed; men her i landet har vi forelsket os i ganske få af disse. Specielt
dem der er med til at opbygge og styrke sociale relationer. Men når det drejer
sig om de sociale medier, som kan være med til at skabe produktivitetsforbedringer,
identificere eller skabe ny viden og ikke mindst dele denne viden, så kniber
det. Og det gør det så vidt også, hvis vi i forhold til de sociale relationer
kommer blot lidt udenfor det område, som regeres af ikke mindst Facebook, men
også LinkedIn.
Over 82
pct.
bruger sociale medier til rekruttering
Bevæger vi os ind i
HR-området, er billedet ikke meget anderledes. Kun ved rekruttering og
udvælgelse er der en ganske stor anvendelse af sociale medier. Mere end 82 pct. anvender i en eller anden grad sociale
medier til rekruttering. Udvælgelse af kandidater ligger også højt
med over 63%; men det er langt færre, der har en gennemgribende anvendelse. Kun
mellem 10 og 20 pct. placerer sig i kategorierne: meget høj grad eller høj
grad.
Vi er tilsyneladende kommet
over det tabu, som næsten lå over dette område for et par år siden, hvor det af
mange blev betragtet som umoralsk at ”snage” i Facebook. Men for de fleste
andre HR-funktioner er anvendelsen af sociale medier begrænset. Også til
læring.
Kun mellem 10 og 20 pct. anvender webinarer, Twitter eller
blogs jævnligt
Det ser ud til, at det også
ved læring er Google’s søgemaskine, Facebook og LinkedIn, der anvendes mest.
Medens de platforme, som i højere grad er gearet til læring placerer sig langt
efter.
Men sådan er det ikke ude i
den store verden. I sin globale undersøgelse viser englænderen Jane Hart, at
top ti til brug for læring er: Twitter, YouTube, Google Doc, Skype, WordPress,
DropBox, Prezi, Moodle, Slideshare og Glogster. Nogle få af disse nævnes også i
den danske undersøgelse; men slet ikke i størrelser der matcher den globale
undersøgelse. Det er specielt overraskende at brugen af webinarer, Twitter og
blogs er lav med regelmæssig
anvendelse mellem 10 og 20 pct.
16 minutter
til læring per dag
Ved en bearbejdning af
tallene viser det sig, at der gennemsnitligt anvendes 43 minutter om dagen på
sociale medier, hvoraf de 16 minutter bruges til læring. Det mener ca. 60 pct. er for lidt.
Sammenholdt med den model, der kaldes
70-20-10 (70 pct. læring foregår uformelt, 20 pct. ved sociale relationer og 10
pct. formelt), så ser det sort ud for læring via sociale relationer og formelle
aktiviteter, hvis 70 pct. svarer til 16 minutter. Eller det kan skyldes at respondenterne ikke observerer den uformelle
læring, der finder sted via jobbet.
Der er sket pæne fremskridt
i forhold til forrige måling, men anvendelsen af sociale medier er snæver, og
derfor er der et stort potentiale indenfor brug af sociale medier i områderne
HR, læring og videndeling
Afsluttende bemærkninger:
Populationen er relativt lille (n = 151), ca. halvdelen repræsenterer HR og de
fordeler sig på alle virksomhedsstørrelser, geografi og brancher.
No comments:
Post a Comment