Alle ledere kommer på et tidspunkt til at skulle fyre medarbejdere. I mine tidligere lederstillinger har jeg gjort det mange gange, og jeg havde det lige så dårligt, som den der skulle fyres. Men af mange forskellige årsager kan man komme i den situation.
Man har naturligvis to muligheder: man kan vælge at udføre den ubehagelige opgave, som man meget sjældent er trænet til at gennemføre, eller man kan trække sig og lade være med at gøre noget. Den taktik bruger mange. Desværre med en række negative konsekvenser til følge.
Nu er jeg i USA stødt på konsulentfirmaer, som påtager sig at gennemføre samtalerne med dem, som skal fyres. Lederen holder sig væk og lader en konsulent tage konfrontationen. På samme måde som den hætteklædte bøddel ved guillotinen ikke var sagens dommer.
Den kan være fristende at falde for denne løsning, men det må stærkt frarådes. Der er visse opgaver, som falder på en leders skuldre. Udfører man ikke disse, vil det smitte af på den måde man i fremtiden vil blive set på som leder af de øvrige medarbejdere. Bag enhver fyring kan man argumentere for, at der ligger en fejlagtig ledelsesmæssig beslutning. F.eks. ved at man enten har ansat en forkert, ikke skabt gode oplæringsforhold, ikke i det daglige været en tilstrækkelig påpasselig chef, eller ikke har været i stand til at opnå firmaets eller afdelingens resultater. Når det så går galt, så må man i det mindste selv rydde op efter sig.
Det er også den slags metoder, som de fyrede medarbejdere både taler og blogger om, hvilket kun kan skade firmaets omdømme, og besværliggøre fremtidig rekruttering.
Så hvis danske konsulentfirmaer skulle blive fristet til at yde denne beklagelige service for danske virksomheder, så vil jeg gerne opfordre til at man siger fra, og påtager sig sit ledelsesansvar.
Jeg vil også opfordre til, at man lærer at afskedige medarbejdere. Ikke blot at man kender de juridiske, arbejdsretlige og overenskomstmæssige spilleregler; men også at man er trænet i at gennemføre selve samtalen.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment