For ikke ret lang tid siden var det sådan (og for mange er
det vel stadig på den måde), at når man skulle efteruddannes, så bestod det i
følgende skridt: 1. Finde et kursus, 2. Finde en tidsperiode, 3. Melde sig til
kurset, som havde en grænse for antal deltagere 4. Arrangere rejse til kurset 5.
flytte sine arbejdsgaver så uddannelsen kunne passes ind og 6. Under læringen
bindes den lærende til tid og sted. Den lærende skulle tilpasse sig udbyderens
behov for struktur og timing.
"Bring Your Own Device" (BYOD)
Men nu har den mobile teknologi helt forandret dette forløb.
De sidste fem trin kan udelukkes, og i stedet kan læringen helt tilpasses den
lærendes behov. Læring er blevet en fortløbende proces, der kan integreres i
den travle hverdag. Mest af alt understøttes denne tendens af det, som på
engelsk kaldes BYOD (Bring Your Own Device). D.v.s. medarbejderen tager sin
tablet, smartphone eller computer med på jobbet, og anvender disse teknologier
til arbejde og læring.
Den lærendes behov sat i centrum
Tendensen ses i det øgede salg af mobile teknologier og fald
i salg af PC’er. Den lærendes behov for at lære er sat i centrum, idet læringen
foregår når og hvor det passer ind i dagens program, og når behovet for læring
er til stede. Fordi den enkelte ofte anvender flere mobile teknologier kan
læringen tilpasses til frokostpausen ved anvendelse af en tablet. I toget eller
i bussen kan smartphone anvendes, eller PC’en kan anvendes ved arbejdspladsen –
samme læringsindhold, men forskellige medier.
Lettere adgang til Internet
Tendensen øges ved, at adgang til Internet bredes ud. Restauranter,
hoteller, busser, tog, fly mm giver adgang til, at de mobile teknologier kan
anvendes mange steder. Hvis brugeren hører til dem, der ikke har konstant
adgang til Internet, så udvikles flere Apps, der kan anvendes, uden at der er forbindelse
til Internet. De kaldes ofte ”Native Apps”. Endelig udvikles der i dag metoder,
der gør, at læringsprogrammer ser ens ud, uanset hvilket ”device” der anvendes,
hvilket gør læring fra flere ”devices” meget lettere.
Nye læringsbegreber
Udviklingen som beskrevet her, går meget hurtigt. Nye
læringsbegreber dukker op i det engelske sprog som ex. Læring som ”Performance
support”, ”On-demand learning”, ”Mobile learning”, ”MOOCs”, ”Self-directed
learning”, anvendelse af ”Badges” mm. Vi kan lige så godt med det samme lære os
disse engelske begreber. (I magasinet Human Resource har jeg beskrevet de
fleste af disse begreber i artikler fra 2012-13).
Den væsentligste bremse i denne udvikling er bekymringen
vedrørende sikkerhed, når en virksomhed tillader anvendelse af BYOD.
No comments:
Post a Comment